Εγγυήσεις και Επιστροφές

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, εάν κάποιο αντικείμενο που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό, εάν δεν ανταποκρίνεται στα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά ή στη διαφημιζόμενη λειτουργία, ο έμπορος οφείλει να το επισκευάσει ή να σας επιστρέψει πλήρως ή εν μέρει τα χρήματά σας. Έχετε πάντα το δικαίωμα σε ελάχιστη 2ετή εγγύηση, χωρίς καμία επιβάρυνση. Ωστόσο, οι εθνικοί κανόνες της χώρα σας μπορεί να προβλέπουν πρόσθετη προστασία.

Μπορείτε να επιστρέψετε οποιαδήποτε αγορά εντός 14 ημερών χωρίς αιτιολόγηση (βλ. 14ήμερη περίοδος υπαναχώρησης). Μετά από τις 14 ημέρες, κατά κανόνα, μπορείτε να ζητήσετε πλήρη ή μερική επιστροφή των χρημάτων μόνον όταν δεν είναι δυνατή ή επισκευή ή η αντικατάσταση των προϊόντων. Λάβετε υπόψη ότι ενδεχομένως δεν δικαιούστε επιστροφή χρημάτων αν το πρόβλημα είναι ασήμαντο (π.χ. μια γρατζουνιά σε θήκη CD).

Ανεπιφύλακτη παραλαβή – Άρθρο 545 του Ν. 3043/2002

Αν ο αγοραστής παρέλαβε το προϊόν χωρίς επιφύλαξη, γνωρίζοντας το ελάττωμα του ή την έλλειψη της συνομολογημένης ιδιότητας, λογίζεται ότι το αποδέχτηκε.

Ο πωλητής δεν ευθύνεται σε αποζημίωση για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας, αν η ιδιότητα αυτή υπήρχε κατά τη σύναψη της σύμβασης, αλλά έπαυσε να υπάρχει χωρίς υπαιτιότητα του πωλητή πριν μεταβεί ο κίνδυνος στον αγοραστή

Άρθρο 544 του Ν. 3043/2002

Πρόσθετη προστασία

Τα καταστήματα ή οι κατασκευαστές μπορεί να σας προσφέρουν πρόσθετη εμπορική εγγύηση (η οποία στα αγγλικά ονομάζεται «warranty»). Η συμπληρωματική αυτή εγγύηση σάς παρέχει μεγαλύτερη προστασία αλλά σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά ή μειώνει την ελάχιστη 2ετή εγγύηση. Οι όροι θα πρέπει να καθορίζονται σαφώς στην εμπορική εγγύηση και, εάν είναι λιγότερο ευνοϊκοί από τους όρους που διαφημίστηκαν από τον πωλητή, εφαρμόζονται οι ευνοϊκότεροι από τους δύο.

Ο αγοραστής μπορεί να ενημερωθεί για τα διαστήματα των παρεχόμενων εγγυήσεων, είτε στην επιμέρους σελίδα του κάθε προϊόντος στο σχετικό πίνακα εγγυήσεων, είτε τηλεφωνικά από εκπρόσωπο της εταιρείας αναφέροντας περιγραφή και SKU προϊόντος.

Εάν αγοράσετε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία μέσω διαδικτύου, έχετε το δικαίωμα να το επιστρέψετε εντός 14 ημερών από την παράδοση χωρίς να χρειάζεται να εξηγήσετε τους λόγους σας. Για συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, η περίοδος υπαναχώρησης λήγει 14 ημέρες μετά την ημερομηνία σύναψης του συμβολαίου. Ωστόσο, αν η λήξη της περιόδου υπαναχώρησης συμπίπτει με αργία, η προθεσμία παρατείνεται μέχρι την επόμενη εργάσιμη ημέρα. Αυτό ονομάζεται «δικαίωμα υπαναχώρησης».

Πως ασκείται το δικαίωμα υπαναχώρησης;

Η δήλωση υπαναχώρησης του καταναλωτή πρέπει να γίνει εγγράφως ή σε άλλο σταθερό μέσο, καθώς το βάρος απόδειξης ότι άσκησε το δικαίωμα, το φέρει ο ίδιος. Ο καταναλωτής μπορεί να χρησιμοποιήσει το έντυπο υπαναχώρησης, που του παρέχει ο προμηθευτής, ή να κάνει οποιαδήποτε άλλη σαφή δήλωση για την απόφασή του να υπαναχωρήσει από τη συγκεκριμένη σύμβαση.

Ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να υπαναχωρήσει αναιτιολόγητα από τη σύμβαση από απόσταση ή εκτός εμπορικού καταστήματος εντός 14 ημερολογιακών ημερών από την παραλαβή του προϊόντος. Αν ο προμηθευτής δεν ενημερώσει για το δικαίωμα υπαναχώρησης, η προθεσμία υπαναχώρησης λήγει 12 μήνες μετά το τέλος της αρχικής προθεσμίας υπαναχώρησης.

 Ο προμηθευτής υποχρεούται να επιστρέψει τα χρήματα εντός 14 ημερών από  την ημέρα κατά την οποία ενημερώθηκε για την απόφαση του καταναλωτή να υπαναχωρήσει από την σύμβαση. Ωστόσο, μπορεί να παρακρατήσει την επιστροφή του τιμήματος μέχρι να λάβει πίσω τα αγαθά ή μέχρι ο καταναλωτής να παράσχει αποδείξεις ότι έστειλε πίσω τα αγαθά. 

Συμβάσεις από απόσταση

Ο προμηθευτής υποχρεούται να επιστρέψει κάθε πληρωμή που έλαβε από τον καταναλωτή, συμπεριλαμβανομένων, κατά περίπτωση, των δαπανών παράδοσης, εντός 14 ημερών από τη μέρα που του ανακοινώσατε γραπτώς την απόφασή σας να υπαναχωρήσετε από τη σύμβαση. Ο καταναλωτής επιβαρύνεται με το κόστος επιστροφής των αγαθών, εκτός αν ο προμηθευτής έχει συμφωνήσει να επιβαρυνθεί ο ίδιος ή έχει παραλείψει να ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή.

Ο προμηθευτής υποχρεούται να επιστρέψει τα χρήματα εντός 14 ημερών από  την ημέρα κατά την οποία ενημερώθηκε για την απόφαση του καταναλωτή να υπαναχωρήσει από την σύμβαση. Ωστόσο ο προμηθευτής μπορεί να παρακρατήσει την επιστροφή του τιμήματος μέχρι να λάβει πίσω τα αγαθά ή μέχρι ο καταναλωτής να παράσχει αποδείξεις ότι έστειλε πίσω τα αγαθά.

Υποχρεούστε να επιστρέψετε τα προϊόντα χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και οπωσδήποτε εντός 14 ημερών από τη μέρα που ανακοινώσατε στον προμηθευτή την απόφασή σας να υπαναχωρήσετε από τη σύμβαση.

Εξαιρέσεις

Σημείωση: Η 14ήμερη περίοδος υπαναχώρησης δεν ισχύει για τα εξής:

  • Προϊόντα που κατασκευάζονται κατά παραγγελία ή είναι σαφώς εξατομικευμένα — π.χ. κοστούμι ραμμένο στα μέτρα σας.
  • Προϊόντα τα οποία δεν είναι κατάλληλα προς επιστροφή για λόγους προστασίας της υγείας ή για λόγους υγιεινής, εφόσον είναι σφραγισμένα και έχουν αποσφραγιστεί μετά την παράδοση.
  • Προϊόντα τα οποία, μετά την παράδοση, λόγω της φύσης τους, είναι αναπόσπαστα αναμεμειγμένα με άλλα στοιχεία,
  • Προϊόντα που αγοράστηκαν από ιδιώτη και όχι από επιχείρηση ή έμπορο.
  • Προϊόντα που αγοράστηκαν με τιμολόγιο, για λογαριασμό επιχείρησης, καθώς δεν είστε καταναλωτής κατά την έννοια του Ν.2251/94. Ως καταναλωτής ορίζεται κάθε φυσικό πρόσωπο το οποίο ενεργεί για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική, βιοτεχνική ή ελευθέρια επαγγελματική του δραστηριότητα.

Μπορείτε να κατεβάσετε τη Δήλωση Υπαναχώρησης και να μας την προωθήσετε συμπληρωμένη μέσω e-mail ή ταχυδρομικώς. Εναλλακτικά μπορείτε να υποβάλετε ηλεκτρονικά τη Δήλωση Υπαναχώρησης εδώ.

Πώς να ζητήσετε επιδιόρθωση ή αντικατάσταση των προϊόντων, ή επιστροφή των χρημάτων σας

Η 2ετής περίοδος εγγύησης ξεκινά με την παραλαβή των προϊόντων. Εάν εμφανιστεί ένα ελάττωμα εντός 1 έτους από την παράδοση, δεν χρειάζεται να αποδείξετε την ύπαρξή του κατά τη στιγμή της παράδοσης. Θεωρείται ότι το ελάττωμα υπήρχε, εκτός εάν ο πωλητής μπορεί να αποδείξει το αντίθετο. Μπορείτε να ζητήσετε από τον πωλητή να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει το προϊόν, να μειώσει την τιμή του ή να σας επιστρέψει τα χρήματά σας εάν δεν είναι δυνατή η επισκευή ή η αντικατάσταση.

Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, η περίοδος αυτή μπορεί να είναι 2 έτη.

Μεταχειρισμένα προϊόντα

Τα μεταχειρισμένα προϊόντα που αγοράζετε από πωλητή καλύπτονται επίσης από την ελάχιστη 2ετή εγγύηση. Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, μπορείτε να συμφωνήσετε με τον πωλητή για περίοδο εγγύησης μικρότερη των 2 ετών. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να είναι μικρότερη από 1 έτος. Αυτό θα πρέπει να καταστεί σαφές κατά τη στιγμή της αγοράς. Τα προϊόντα που αγοράζετε από ιδιώτες δεν καλύπτονται.

Λόγω του ειδικού τους χαρακτήρα, τα μεταχειρισμένα αγαθά κατά κανόνα είναι αδύνατον να αντικατασταθούν· ότι συνεπώς το δικαίωμα του καταναλωτή να ζητήσει αντικατάσταση κατά κανόνα δεν ισχύει για τα εν λόγω αγαθά· ότι, όσον αφορά τα αγαθά αυτά, τα κράτη μέλη μπορούν να επιτρέψουν στους συμβαλλόμενους να συμφωνήσουν μικρότερη περίοδο ευθύνης·

Σημείο (16) Οδηγίας 1999/44/ΕΚ

Φθαρμένα εμπορεύματα

Ο έμπορος φέρει την ευθύνη για οποιαδήποτε φθορά προκληθεί στο εμπόρευμα από τη στιγμή της αποστολής του μέχρις ότου το παραλάβετε.

Συνεπώς, αν κατά την παραλαβή των εμπορευμάτων που παραγγείλατε διαπιστώσετε ότι αυτά είναι ελαττωματικά ή δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε, δικαιούστε να ζητήσετε την επιδιόρθωση ή την αντικατάστασή τους, ή, όταν αυτό δεν είναι δυνατό, μπορείτε να ζητήσετε έκπτωση ή επιστροφή των χρημάτων σας.

Σημειώστε ότι δικαιούστε πάντα μια 2ετή τουλάχιστον εγγύηση χωρίς κόστος, ανεξάρτητα από το εάν πραγματοποιήσατε την αγορά σε κανονικό κατάστημα ή με άλλον τρόπο, π.χ., στο διαδίκτυο, μέσω καταλόγου ή τηλεφωνικά.

Μπορείτε να κατεβάσετε τη Φόρμα Ελλατωματικού Προϊόντος και να μας την προωθήσετε συμπληρωμένη μέσω e-mail ή ταχυδρομικώς. Εναλλακτικά μπορείτε να υποβάλετε ηλεκτρονικά τη Φόρμα Ελαττωματικού Προϊόντος εδώ.

Εκπρόθεσμη παράδοση

Εάν δεν παραλάβετε το εμπόρευμά σας εντός 30 ημερών, ή εντός της συμφωνηθείσας προθεσμίας, θα πρέπει να το υπενθυμίσετε στον έμπορο και να του δώσετε εύλογη επιπλέον προθεσμία για να σας το παραδώσει. Αν, για παράδειγμα, ο έμπορος σάς ενημερώσει ότι η παράδοση του εμπορεύματος θα καθυστερήσει κατά μία εβδομάδα λόγω προβλημάτων με τους προμηθευτές του, θα πρέπει να του δώσετε αυτή την επιπλέον εβδομάδα.

Αν τελικά ο έμπορος δεν παραδώσει το εμπόρευμα ούτε εντός της νέας προθεσμίας, έχετε δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασής σας και επιστροφής των χρημάτων σας το συντομότερο δυνατό. Δεν υποχρεούστε να δώσετε στον έμπορο παράταση εάν αυτός αρνείται να σας παραδώσει το εμπόρευμα, ή όταν η συμφωνηθείσα προθεσμία παράδοσης έχει μεγάλη σημασία, π.χ., το εμπόρευμα είναι απαραίτητο για ένα συγκεκριμένο γεγονός, όπως το νυφικό σε ένα γάμο, και έχετε ενημερώσει εκ των προτέρων τον έμπορο γι΄ αυτό.

Περισσότερες Πληροφορίες

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανατρέξετε στα παρακάτω επίσημα έγγραφα:

Νόμος 3043 / ΦΕΚ 192 / 21-Αυγ-2002

Οδηγία 1999/44/ΕΚ / 25-Μαϊ-1999